Khamis, 18 Februari 2016

Bila Adlina dan Affan Diserang Selesema?

Salam.

Tarikh 19-Februari-2016.

Adlina dan Affan diserang selesema lagi.

Kebiasaannya apabila Adlina diserang selesema, akan berjangkitlah juga selesema kepada Affan.

Manakan tidak kalau sentiasa sahaja dipeluk cium adiknya itu. Memang selalu sahaja menjadi kebiasaan apabila Affan dipeluk cium sehingga ke tapak-tapak kakinya menjadi sasaran kakaknya untuk menunjukkan rasa kasihnya kepada adiknya Affan.

Hendak ditegah supaya tidak dipeluk cium adiknya itu tatkala Adlina diserang selesema memanglah amat tidak wajar. Memang mustahil untuk Meen dapat mengawasi pergerakan Adlina dan Affan sepanjang masa. Sesekali memang terpaksa ditinggalkan mereka berdua tetapi akan dipastikan dahulu persekitaran mereka selamat dan mereka juga hanya ditinggalkan seketika sahaja oleh Meen.

Jadi apabila Adlina diserang selesema, Affan pun turut diserang selesema juga.

Seperti biasa.

Kali ini. "babybalsam" vicks yang biasanya disapukan ketika selesema sudah kehabisan pula. Belum sempat juga hendak ke kedai barangan bayi membelinya.

Lalu Meen memikirkan alternatif lain supaya selesema mereka cepat reda.


magazinesbymeen.blogspot.my
"Budak-Budak Hidung Kuning"
Apa alternatif Meen?

Meen ambil ibu kunyit dari dalam peti sejuk dan mengikis sedikit hujungnya. Kemudian. Meen ambil garfu dan menyagatnya kepada hujung kunyit tadi supaya akan keluarlah air kunyit itu sedikit. Meen sapukan ke batang hidung Adlina dan Affan sehingga ke hujung rambut di dahi. Selesai. Dua malam Meen mengulangi perkara yang sama.

Pada malam pertama, Adlina tidak lena tidur dan merengek minta dilayan kerana hidungnya tidak selesa akibat dari hingus yang selalu keluar mengalir. Affan tidur seperti biasa kerana mungkin selesemanya agak lewat sedikit daripada Adlina.

Pada malam kedua pula, Affan pula yang merengek kerana hidungnya tersumbat dan hanya lena tidur selepas jam menunjukkan pukul 3 pagi.

Hanya dua malam sahaja Meen menyapukan kunyit hidup ke batang hidung Adlina dan Affan dan pada hari yang seterusnya, selesema mereka sudahpun kering.

Kini, selesema mereka sudahpun kering dan ada sedikit-sedikit batuk. Meen suakan sedikit madu menggunakan sudu plastik yang diminum bersama segelas air suam ketika bangun pagi dan sebelum mereka tidur malam.

magazinesbymeen.blogspot.my
Wajah-Wajah Ceria

Memang mudah dan berkesan petua orang lama ini.

Jimat malah hanya menggunakan bahan-bahan tradisional.

Tiada bahan kimia. Memang selamat.

Sekiranya anak-anak sahabat juga diserang selesema, cubalah gunakan ibu kunyit bagi melegakan selesema mereka.

Manisnya senyum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan