Isnin, 29 Februari 2016

9 Kelebihan Sukan Berkuda

Salam.

Tarikh 1-Mac-2016.

 magazinesbymeen.blogspot.com
Afrina dan Sukan Berkuda

9 Kelebihan Sukan Berkuda
  1. Aktiviti menunggang kuda mampu merangsang dan menguatkan otot, terutama di bahagian paling dalam seperti otot pelvik dan tulang belakang.
  2. Melatih individu yang menunggang kuda mengimbangi diri, selaian dapat meregangkan otot yang tegang, di samping memperbaiki kebolehan otot seluruh badan untuk bergerak.
  3. Menunggang kuda dapat mempertingkatkan kecekapan otak kiri bagi menjadikan seseorang itu lebih peka dan tangkas dengan persekitaran. Menurut para penyelidik otak seperti Dr. Roger Sperry dan Dr Robert Orstein, otak kiri berfungsi dalam mengingati ilmu, data dan fakta; menggunakan fikiran logik, bahasa matematik, menganalisa, berfikir mengikut urutan dan lain-lain.
  4. Kelebihan berkuda meliputi seluruh tubuh badan dari kepala hingga ke kaki, termasuk fizikal dan mental.
  5. Membantu mencerahkan penglihatan mata kerana terdapat rangsangan terhadap saraf kranium (tengkorak) semasa gerakan ‘galloping ‘ kuda.
  6. Menunggang kuda baik untuk merawat sistem penghadaman, sistem saraf, organ perkumuhan, malah geseran kepada organ-organ seksual akan teransang secara optimum.
  7. Kanak-kanak yang mengalami masalah fizikal, misalnya lumpuh, berkuda adalah cara mereka menikmati kebebasan dan melatih otot kaki mereka sehingga boleh berjalan.
  8. Terapi berkuda memiliki tiga faedah utama iaitu bersukan, pendidikan dan pengubatan yang sangat diperlukan dalam pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
  9. Membantu individu yang memiliki masalah mental dan emosi, membina konsentrasi, sabar, dan berdisiplin tinggi serta membentuk kerjasama dan ikatan emosi antara kuda dan penunggangnya juga membantu mengatasi rasa ketakutan (terapi emosi).

Manisnya senyum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan