Rabu, 30 Mac 2016

7 Tips Mudah Memasak Bila Ada Anak Kecil

Salam.

Tarikh 31-Mac-2016.

Apabila ada anak kecil, kadang kala memasak di dapur memerlukan perancangan yang teliti terutama daripada pengurusan masa. Waktu untuk anak kecil tidur, mungkin juga adalah waktu yang tepat untuk mencuri-curi memasak di dapur sebelum lenanya terganggu. Tapi, ada juga caranya untuk memudahkan lagi kerja memasak di dapur supaya jadual makan tetap sahaja mengikut waktu.

Affan the Explorer

7 Tips Mudah Memasak Bila Ada Anak Kecil 

1. Mengasingkan Lauk Pauk Mentah
Lauk pauk yang dibeli daripada pasar hendaklah terus dibersihkan dan sedia untuk diasingkan ke dalam bekas-bekas kecl yang berasingan. Apabila dapat mengasingkan lauk pauk mentah ke dalam amaun yang lebih kecil, mudah untuk menyahbekukan. Ini memudahkan proses untuk memasak kerana tidak mengambil masa yang lama untuk menyahbeku.

2. Kisar Bawang dan Cili 
Potong bawang merah, bawang putih, halia dan cili paling baik pada awal bulan untuk stok satu bulan. Jadi mudah apabila hendak memasak.

3. Gunakan Gunting Menggantikan Pisau
Penggunaan gunting menggantikan pisau lebih menjimatkan masak memasak terutamanya di dalam proses menyiang ikan atau udang dan sayur berdaun.

4. Masak Satu Lauk Lengkap
Untuk menjimatkan masa di dapur, cuba memasak dengan hanya satu lauk seperti suhun masak air, masak kicap, tomyam, paprik atau masak lemak sayur.

5. Ulam Menggantikan Sayur
Ulam boleh menggantikan sayur sekiranya anak kecil sudah menangis atau meragam. Boleh juga digantikan dengan salad atau timun mengikut kesesuaian lauk yang dimasak.

6. Peralatan Memasak dan Hidang 
Untuk lebih menjimatkan masa, boleh juga digunakan peralatan memasak yang mesra juga digunakan sebagai peralatan untuk menghidang seperti periuk kaca tahan panas. Cuma lapkan sahaja kesan-kesan comot memasak pada periuk sebelum diangkat ke meja makan.

7. Rancang Menu Untuk Seminggu
Mungkin sukar juga untuk merancang menu untuk seminggu, tetapi percayalah apabila dipraktikkan amalan ini, memang memudahkan malah menjimatkan masa.

Afrina at 4 Years Old

Manisnya senyum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan